13 Aralık 2020 Pazar

Mühür Şart


Deri, seramik, süs eşyası ve ahşap işlerinde damga/mühür felan şart sanırım. En basit kemerde bile firmanın mühürü olmazsa olmaz. Markalaşma süreci sanırım. Ama asırlar öncesine bile baksanız, taş işçisi bile taşın altına üstüne çiziveriyor sembolünü, tereyağı yapıp satanın kendi şekilli kalıbi var, fırında ekmeğin üstünü her fırın farklı çiziyor, ressam imzasını atıyor köşeye ki amaç hep aynı. Ortaya çıkan ürünün arkasında durma, imzasını atma ne derseniz işte.

Biz de kendimizce yapıyoruz ve kısmetse daha yapıcaz bir şeyler ya, neden bizimde olmasın mühürümüz dedim. Deri işlemek için alet edevat aldığım bir yer var. Düzgün insanlar, güzel konuşuyorlar ama başkasının üçe sattığını beşe geçiriyorlar. Anlayınca başka yerleden de malzeme almaya başladım. Diğer mekanlarda da aynı frekansı tutturamıyorum. Hobi maksatlı bir şeyler yapmaya çalışan amatörün dilinden anlamıyorlar gibi gelyor bana. Gittim deriye basmak için mühür yaptırabiliyor muyuz demeye. Ama bana tuzlu geldi söyledikleri fiyat.

Çizip veriyorsun istediğin mühürü adam gönderiyor yapacak atölyeye, orda ya CNC ya da döküm yoluyla prinç mühür yapıyorlar, takıyorlar sapını, atölye alıyor maliyet artı karını, üstüne benim aracıda komisyonunu ekliyor. Klasik işler işte astarı yüzünden pahalıya geliyor.

Dedim ya ben amatörüm, ticaret yapmıyorum, bu işten para kazanmıyorum. Dolayısıyla makul harcamalarla kendimi tatmin edecek basit şeyler benimkisi. Web’den baktım, düzgün anlatan adamlar var. İri başlı bir çelik civatayı, önce pürmüzle kızdırıp metali yumuşatıyorsun sonra eğe meğe derken şekil veriyorsun. Şekil verdikten sonra yine kızdırıp yağda su verme işlemi ile sertleştiriyorsun metali, bir de sap taktın mı idare eder işte.

Teori tamam dedim, uygulamaya geçtim, ama uygulamada o iş öyle değil tabiki. Eğeyle falan yumaşak hatlar, ince detaylar zor. Bir CNC değiliz. İlk deneme patladı, daha düz hatlarla ikinci denemeye geçtim ve sonuç idare eder bence.

Adımın baş harflerini simetrik şekilde iki yana ekledim. Karasız kaldım. Stilize bir yaprağa mı, yoksa kuru kafaya mı benzetsem derken, kuru kafada karar kıldım. Sonuçta elimden geldiğince bir mühür sahibi oldum. Kullanmaya bile başladım. Mühür Şart tabi, adımız kalsın.

Hiç yorum yok: